HOME OBJEKTIF PENGENALAN ASAS TUTORIAL

Asas Pad


Asas pad biasanya digunakan sebagai kepada bangunan atau rumah kediaman yang tidak melebihi empat tingkat di atas tanah kukuh seperti tanah berbatu kelikir. Kebanyakan bangunan sedemikian berupa struktur kerangka yang bertiang. Beban yang ditanggung oleh tiang ini tidaklah besar kerana bangunannya rendah. Penggunaan asas pad sudah memadai.

Asas pad merupakan alas tiang. Saiz asas pad bergantung kepada saiz beban yang ditanggungnya serta keupayaan galas tanah. Bagi bangunan yang lebih tinggi dan lebih besar, asas pad tidaklah sesuai. Untuk menanggung beban tinggi sudah tentu asas pad yang sangat besar diperlukan dan perkara ini menyebabkan pembinaannya tidak praktikal dan tidak ekonomi.

Biasanya dibina daripada konkrit bertetulang. Nisbah campuran konkrit yang biasa digunakan ialah 1: 2: 4 ( simen : batu baur halus : batu baur kasar ). Tetulang keluli digunakan dalam pembinaan asas pad untuk mengukuhkan asas serta mengurangkan ketebalan asas tersebut. Jenis tetulang keluli yang biasa digunakan ialah tetulang keluli tegangan tinggi.

KAEDAH KERJA ASAS PAD
  1. Penggalian untuk pile cap / asas pad termasuk pemadatan tanah.
  2. Pemasangan kotak acuan kepada ‘pile cap’ / asas pad.
  3. Pemasangan tetulang kepada ‘pile cap’ / asas pad dan tiangnya.
  4. Kerja konkrit kepada ‘pile cap’ / asas pad.
  5. Penanggalan kotak acuan pada ‘pile cap’ / asas pad dan pemasangan kotak kepada tiangnya (stump).



contoh asas pad












No comments:

Post a Comment